SSTYLE - UTCAI HARC - Küzdősport - Önvédelem
Ez az oldal cookie-kat, azaz sütiket használ. Nem a nagyobb felhasználói élményért, nem is kémkedni, hanem
hogy egyáltalán működjön. További (értelmes) információk...
Stílusismertető Az sstyle állóharcos irányzat, azaz elsősorban ütésekkel és rúgásokkal operál, nagyobb ütő-rúgó távolságból és közelharcban, test-test ellen is. A közelharcos koncepció része a különböző földreviteli technikák (csavarások, dobások stb) és az ellenük való védekezés is. Az önvédelmi részben az elterjedtebb ütő és szúrófegyverek, illetve a hirtelen kéz ügyébe kerülő eszközök elleni védekezés is szerepel. (Ezen eszközök aktív felhasználása, pl késharc gyakorlás, viperával támadás stb nem célja az irányzatnak, de az életszerű védekezés tanítása okán jellegzetes részleteikkel megismerkedünk.) Ahogyan a test támadó eszközeiben nincsenek korlátozások (fejelés, könyök, térd stb ), ugyanígy a test minden felületére is tanulunk támadási módokat, természetesen a gyakorlásnál szigorú élet- és egészségvédelmi korlátozások vannak. A küzdősport változatban a technikai megoldások az adott szabályrendszerhez igazodnak. Az sstyle küzdelmi szemlélete abból a koncepcióból indult ki, hogy az ellenfél nagy valószínűséggel előnyben van velünk szemben: magasabb, nagyobb súlyú, erősebb, hosszabb végtagú, általunk nem ismert küzdőrendszerben jártas, illetve ezek kombinációi. Ugyancsak felmerülhet az eszközhasználat, és szinte biztos hogy ellenfeleink többen vannak. (Statisztikailag a 2:1 és 3:1 arány a leggyakoribb.) Nekünk ezért ki kell tudnunk használni teljes erőnket, sebességünket, robbanékonyságunkat, és a magunk jól begyakorolt, több ember és eszközök ellen is alkalmas harcmodorát is rá kell tudnunk kényszeríteni az ellenfeleinkre. Küzdősportban szintén nagy szükség van a fenti képességekre, a jól képzett ellenfél magas harcértéke miatt. Az sstyle a fentiek miatt offenzív irányzat, amely akár sportban, akár önvédelmi szituációban azonnal igyekszik átvenni a kezdeményezést. Mivel – különösen több ellenfél esetén – rövid idő áll rendelkezésre, ezért nagyon dinamikus, robbanékony és szokatlan megoldásokat használ, magas szintű a testhasználat, a megtévesztés, a félrevezetés. Nem réseket keres a másik védelmén, hanem mozgásával maga hozza létre azokat, és ezekbe beletámad. Az sstyle védekezése is jellemzően támadó jellegű, és előkészíti az ezt követő (vissza)támadó mozgást. Az erő és a sebesség egyszerre van jelen a közelharcban is. Pusztakéz vagy kesztyű? Az sstyle eredetileg pusztakezes irányzat, mozgásanyaga, technikái így vannak kitalálva. Szerencsére a legtöbbjük kesztyűben is ugyanúgy hajtható végre, ezért a kesztyűs gyakorlás és a pusztakezes küzdelem, sport és önvédelmi változat kevéssé különbözik, mindet gyakoroljuk is. Furán hangozhat, hogy azért használunk sokféle védőfelszerelést, hogy életszerűbben gyakorolhassunk, de aki benne van, az megtapasztalja. Kezdőknek bokszkesztyű, egyszerűbb sípcsontvédő és egy kézvédő a minimál csomag, a haladóknak ennél már komolyabb felszerelés célszerű. Mozgás vagy erőnlét? Az erő és erőnlét mindig is a mozgás- és különösen a harci rendszerek fontos része, edzése, fejlesztése megkerülhetetlen, versenysportban pedig egyenesen döntő jelentőségű. Az sstyle önvédelmi szemlélete azonban a precíz mozgásra ugyanilyen, ha nem nagyobb hangsúlyt fektet. Nem gazdaságos ugyanis egy lehetségesen bekövetkező önvédelmi esemény miatt, évtizedeken keresztül folyamatosan egy igen magas edzettségi szintet fenntartani. A megszerzett erő és erőnlét az edzés hiányában - munka, elfoglaltság, család - visszafejlődik, a pontos, jól begyakorolt mozgás azonban megmarad. Az erő koncepciója tehát nálunk inkább a mozgásra, a testsúly irányítására épül. Erő Az alapfelételezés szerint – ellenfelünk erősebb, nagyobb mint mi – saját erőnket maximálisan ki kell használni. A nagyobb ellenfél meglepően sokat bír, közepes ütésekkel, rúgásokkal semmire nem megyünk ellene. Az edzett fizikum tehát alapfeltétel, de önmagában kevés. Az erőkifejtést testtömegünk és mozgásunk – lendületünk – felhasználásával minél jobban igyekszünk fokozni. Ütéseink, rúgásaink során arra törekszünk, hogy végrehajtásuk közben testtömegünk - súlypontunk - minél inkább az ellenfél felé mozduljon, ezzel növelve a becsapódás energiáját. Ez más irányzatokhoz képest szokatlan mozgást és más küzdelmi koncepciót igényel, ám hatékonysága erősebb ellenfél ellen is roppant magas, hasonló fizikum esetén pedig jelentős fölényt eredményez. Dinamika, mozgékonyság Az alapfeltételezés szerint ellenfelünk magasabb, hosszabb végtagú mint mi. Aki már küzdött ilyen ellenfelekkel, az tudja hogy ez mekkora kihívás: még nagyobb mint az erősebb ellenfélé. Az sstyle ezért kimondottan ilyen irányba (is) lett fejlesztve. Az egyik koncepció a robbanékonyság növelését vette alapul, azaz hogy gyorsabban át tudjuk hidalni az ellenfél küzdőtávját, és a magunk számára ideális ütő-rúgó távba kerüljünk. Ez részben fizikai edzés, részben speciális előremozgások és védések begyakorlásával történik. A másik koncepció a gyors, rövid zavaró mozgásokat és gyors helyzetváltoztatásokat célozta. E két koncepcióból alakult ki az sstylera jellemző, szinte névjegyéül szolgáló dinamikus mozgás, melynek lábmunkája úgy lett kialakítva, hogy több ellenfél elleni mozgás esetén is hatékony legyen. Ütő és rúgótáv, erő és dinamika Az alapfeltételeknek - többféle fizikai hátrány- megfelelően, többféle ütő és rúgó technikát alkalmazunk. A magasabb, hosszabb végtagú ellenfelek gyakorisága miatt a hosszabb ütő-rúgó távolságú változatokat tekintjük alaptechnikának. Ezek a vállöv és medence, illetve a törzs megfelelő kihasználásával a legtöbb irányzat hasonló technikáinál több (olykor 5-10) centiméterrel hosszabbak, áthidalva ezzel a magasságkülönbség jelentős részét. Ezen belül is két fajtát különböztetünk meg, van egy erőre és egy sebességre optimalizált változat. Azaz van egy nagyon gyors és erős, illetve egy gyors és nagyon erős változat. A kettőből az ellenfél alkata, harcmodora, pozíció, távolság, harci helyzet stb. függvényében választhatunk. A fentiektől kissé eltérnek a rövidebb, illetve oldal- és hátramozgás közben alkalmazható technikák, de ezekre is vonatkoznak az alapelvek: az erő és a robbanékony mozgás kihasználása. Védekezés Az sstyle nagy figyelmet fordít a védekezésre, tapasztalataink alapján nagyobbat mint mások, ami offenzív irányzatnál furcsának tűnhet. Ennek több oka van, az egyik az önvédelmi szituáció kezdő támadása, melyet hárítanunk-elkerülnünk kell, a másik, hogy támadás közben, nagy távot áthidalva –magasabb ellenfél esete- könnyen sebezhetőek lennénk, harmadik, hogy a speciális védéseket alkalmazva megtörhető az ellenfél lendülete és mozgása, ezáltal könnyebben átvehetjük az irányítást. A védekező technikákat megelőző, aktív és passzív csoportokba soroljuk. Megelőző lehet pl egy gyors ütés, az aktív általában gyors, ütésszerű védés, a passzív pedig védés, hajlás, lezárás, ellépés stb. A biztosító védéseket támadás közben, az ellenfél kontra akciói ellen használjuk. Igyekszünk minden védést úgy használni, hogy egyben egy visszatámadás előkészítését is szolgálja. Közelharc Az sstylenak – a jelentős fizikai hátrányok feltételezéséből kiindulva, különösen nagyobb súlyú ellenfél ellen - nem célja a döntést közelharcban kierőszakolni, ennek ellenére jól fejlett közelharcos, belharcos rendszerrel rendelkezik. Ennek az a magyarázata, hogy az ember ösztönös küzdelmi szemlélete birkózás-szerű, ezért sűrűn áll elő ilyen helyzet, amelyre természetesen készülni is kell. A magasabb ellenfélnek a térd és könyök, a súlyosabbnak a földrevitel lehet az erőssége, és elég egy pillanatnyi kihagyásunk vagy hibánk a távolharcban, és máris belesodródunk az ilyen helyzetekbe. Ahhoz, hogy gyorsan és biztonságosan kilépjünk ebből és ismét a nekünk kedvező pozíciót vehessük fel, jártasnak kell lennünk a közelharcban, arról nem beszélve, hogy a közelharcban is szintén gyors és dinamikus mozgásunk miatt, akár fölénybe is kerülhetünk. Életszerű helyzetekben meglepő lehet az is, hogy az sstyle a megszokott birkózástól, judo-tól stb eltérő technikai megoldásokat és szabadabb koncepciót (fejelés, érzékeny részek támadása stb) alkalmaz.
A képzett közelharcos koncepció másik indoka a nem túl veszélyes szituációk kezelése, amikor nem akarunk ütésekkel, rúgásokkal, dobásokkal sérüléseket okozni. Itt különösen demoralizáló, ahogyan egy erős, jól mozgó ám "mozdíthatatlan" sstyle küzdő, a közelharcban különösebb erőlködés nélkül rövid idő alatt fizikailag felőrli ellenfelét, ezáltal elvéve kedvét a további agressziótól.
Eszköz elleni védekezés Ez a küzdőrendszer nagyrészt a magasabb ellenfél elleni módszerekből a több irányú gyors lépés és mozgástechnika hozzáadásával lett kialakítva. Elsősorban tehát nem technikai fogásokból áll, hanem a megelőzés vagy elkerülés az elsődleges cél, és az így megnyíló réseket, szituációkat használjuk ki visszatámadásra. Aki tehát az sstyle alapmozgását jól elsajátítja, automatikusan egy kitűnő alapot szerez az eszköz elleni védekezéshez is. Ezt a szemléletmódot nagyon fontosnak tartjuk, ugyanis az összegyűjtött tapasztalatok alapján ez a mód látszik mind közül a legkevesebb sérüléssel, sebesüléssel járónak. A technikai fogás alapú megközelítést nem tartjuk megbízhatónak, hiszen ehhez az eszközös rendszerek teljes technikai repertoárját ismerni kellene, ami jóval meghaladja a legtöbb gyakorló lehetőségeit. Ugyanakkor az elterjedtebb, alapszintű technikák ellen felkészülünk, illetve a közelharcos felkészítésben is szerepel az ún előkerülő fegyverek elleni gyakorlás (például, ha a gyakorlás során valakit hüvelykujjal bordán tudunk bökni, az veszített: nem kontrollálta kellőképpen a kezünket, lett volna idő és lehetőség kést húzni is… ) Több ember elleni küzdelem A témában elhangzó reakciók alapján, a több ellenfél elleni küzdelem roppant nehéz ill. megoldhatatlan problémaként terjedt el a köztudatban. Ez a helyzet valóban nehéz, de azért árnyaltabb, mivel pl a taktikai önvédelmi rendszerek jó eredményeket tudnak benne felmutatni. Mint az alapkoncepció része, a kezdetektől jelen volt az sstyle fejlesztésében is. Azaz, az eszköz elleni védekezéshez hasonlóan, aki az sstyle alapmozgását megtanulja, önkéntelenül elsajátítja a több ellenfél elleni módszer alapjait is. A jó küzdő igazából itt élheti ki magát teljesen, az 1:1 küzdelemben ugyanis sok sstyle elvet – lendületmegtartás, forgás, tört irányú mozgások, oldal-hátra irányú technikák, ellenfelek egymást zavaró irányítása stb. csak erőltetve, vagy egyáltalán nem lehet alkalmazni. Az sstyle lábmunkájának előnye talán ebben küzdelmi formában mutatkozik meg a legjobban.

Copyright 2015 SSTYLE Csapat