SSTYLE - UTCAI HARC - Küzdősport - Önvédelem
Ez az oldal cookie-kat, azaz sütiket használ. Nem a nagyobb felhasználói élményért, nem is kémkedni, hanem
hogy egyáltalán működjön. További (értelmes) információk...

Mire szolgál a koordinációs edzés?

A koordinációs edzés arra szolgál, hogy ne csak a született tehetségekből lehessen jó mozgású harcos vagy eredményes sportoló, hanem bárkiből, aki veszi a hozzá való fáradságot. A koordinációs edzés azoknak szól, akik mozgásminőségükön, hajlékonyságukon, tartásukon, fizikai korlátaikon, sérülékeny vagy fájdalmas testrészeiken szeretnének változtani, javítani.

Gondolom már mindenki belefutott abba, hogy az edzőtársnak könnyen és jól meg valami, nekünk meg nem. Mások erősebbek, hajlékonyabbak, vagy hamarabb megtanulnak egy adott mozgást, mint mi. Ők nem sérülnek le, mi igen. Nem kell belenyugodnunk ebbe!

A koordinációs edzés ezeknek a különbségeknek, hátrányoknak a minimalizálására jött létre. A gyakorlás során mindenkinél kiderül, mi nem megy neki: mi fáj, mi merev, mi lassú, mi nem fordul, mi húzódik, és így tovább. Minden ilyen problémára kidolgozott korrekciós programjaink vannak. A végeredmény pedig, hogy fél év, egy év múltán olyan hatékonysággal tudunk majd tanulni és mozogni, ami korábban elképzelhetetlen volt számunkra.

Bármennyire hihetetlennek tűnik is, de belőled is lehet gyors, robbanékony, erős, hajlékony mozgású valakit faragni!

Nem hiszed? Tégy egy próbát! Még nem volt olyan ember, akin ne tudtunk volna változtatni. A pozitív hozzáállást hozd te, a többit mi megoldjuk!

Mi a hibák magyarázata?

A fenti problémákat a testünk hibás mozgásprogramjai okozzák. Ezek egy része a szülőktől örökölt, mások tanult vagy berögzült programok. Ahogy a tollat fogjuk, ahogy járunk, ahogy leadunk egy ütést, ez mind-mind már rögzült mozgásprogram, automatizált izomvezérlés. Ahogy végigültünk sok-sok évet az iskolában, a megfelelő izmok és programjai alkalmazkodtak ehhez a civilizált mozgásformához. Igen, az ülés is mozgás, kényszermozgás. Pár perc után már mindenféle pózokban tekergünk csak fenn tudjuk tartani a helyzetet. Az ember nem erre van kitalálva. Arra sem, hogy egy pult mögött álljunk végig 8-10 órát. És még sok más civilizált mozgásra sem. Ezek mind-mind kényszermozgás-programokat hoznak létre, módosítva az öröklött, vagy gyerekként tanult programokat. Természetesen maguk az öröklött programok sem optimálisak, hiszen vannak ugye már fiatalon tehetséges, jó mozgású egyének, és vannak akik kevésbé.

Nos, ha az előzőkből azt a fontos tételt sikerült leszűrnünk, hogy alapmozgásaink bármikor és akárhány évesen, helytelen tevékenységekkel el- (vagy tovább) ronthatók, akkor eljutottunk oda, hogy az alapmozgás bármikor megváltoztatható. Ha megváltoztatható, akkor viszont akár javítani is lehet. Felmerül persze, ha valaminek az elrontásán hosszú éveken át munkálkodtunk, a javítása sem lehet túl egyszerű. Igaz, viszont az elrontásban nem “segített” szakember, ezért is tartott sokáig. A javítás majd rövidebb lesz.

Mert lássuk be, modern kifejezéssel élve: ez mind-mind csak szoftver. A testünk, csontozatunk, izmaink rendben vannak, csak az őket vezérlő programok hibásak. Attól lassú, attól fáj, attól merev egy testrész, mert a vezérlése hibás. Informatikában jártasaknak: vagy újra kell installálni, vagy upgrade-elni kell bizonyos részeket. Még akkor is belátható időn belül kijavítható egy-egy hibás rész, ha 10, 20, 30 éven keresztül rossz volt, vagy akár azóta fáj. Ha be tudnánk tölteni a programot, másodpercek kellenének csak hozzá. Igy azért hónapokba telhet, mert a test aránylag lassan tanul. De mi az a pár hónap, egy ekkora nyereségért cserébe?

A koordinációs edzés tehát arra szolgál, hogy a legalapabb alapmozgásainkat cserélje le, olyanokra, amitől egyszer csak “tehetségünk” lesz az összetettebb mozgásokhoz. Ezt egyébként fejben kell elfogadni, illetve ott nehéz elfogadni. Hogy vannak elképzeléseink a saját testünkről, de ezek hibásak. Hogy vannak izmaink, amiket nem úgy, nem arra használunk ahogy vagy amire kellene. Hogy nem tudunk helyesen, gazdaságosan járni, mozogni, egyensúlyozni. Nem ott a baj hogy nem tudunk megtanulni egy rúgást. Ez csak következmény. Ott a baj hogy például, bár azt hisszük jól tartjuk hozzá a gerincünket, ám valójában nem. Rosszul állunk a tartó lábunkon. Már az első milliméteren rossz irányba mozdul a medencénk, és utána már nem lesz belőle sose ugyanaz, hiába próbáljuk a rúgás későbbi fázisában korrigálni. Már az elején elronjuk az egyensúlyunkat, mert a lábboltozatunk nem tart meg eléggé. Sok-sok ilyen jelentéktelennek tűnő hiba van. Egyénenként általában csak néhány, de ezek is épp elegek ahhoz hogy valaki egy középszerű szinten megragadjon.

A koordinációs edzés gyakorlatai az sstyle sportági mozgásaiban, a bemelegítésben, erősítésben , a küzdősportos rávezető mozgásokban el vannak rejtve, illetve egy-egy jellegzetes vagy egyénre jellemző hibát külön, egyénileg is gyakorlunk. Ezek a hibák általában nem hosszú idő alatt, vérrel és verejtékkel javulnak, hanem a megértés és helyes végrehajtás pillanatában hirtelen rövid, majd egyre hosszabb időkre valószinűtlenül könnyűvé válik a mozgás. Hirtelen nagy erőt tudunk kifejteni olyan mozgásban amiben sose hittük volna, vagy hajlékonyságunk az adott irányban ugrásszerűen megnő. Ilyenkor sikerült elkapnunk a (egy) helyes mozgásprogramot. Ezt ugyan sok ismétléssel és odafigyeléssel rögzíteni kell még, de a megoldás már megvan. Kezdhetjük javítani a következő hibánkat. Nagyjából egy-másfél év alatt szinte hihetetlen változások tudnak igy bekövetkezni.


Copyright 2015 SSTYLE Csapat